A treia activitate de Învățare/Formare/Predare a proiectului a avut loc în orașul Sintra din Portugalia, cu participarea fizică a 22 de profesori din Turcia (Bursa – Yıldırım Ozel Egitim Anaokulu”Huma Hatun”), Lituania (Kedainiai, Kėdainių ,,Spindulio” Mokykla), Letonia (Riga, Rīgas 2 Pamatskola), Serbia (Belgrad, Osnovna Skola „Anton Skala”), România (Cluj-Napoca „Grădinița Specială”) și Portugalia (Sintra -Montelavar,”Agrupamento de Escolas Lapiás”). Reprezentanţii Grădiniței Speciale din Cluj-Napoca au fost: prof. psihopedagog Dulca Andreea, director/prof. psihopedagog Naidin Ioana, prof. psihopedagog Mușuțan Liana.
La școala gazdă, EBS Dr. Rui Grácio / Agrupamento de Escolas Lapiás, coordonatorul proiectului, Sandra Carvalho și directorul, Ana Paula Custódio, au salutat profesorii din toate țările partenere și au realizat o scurtă prezentare a Sistemului educațional portughez, subliniind beneficiile includerii elevilor cu nevoi speciale în clasele obișnuite.
În cadrul unei vizite la grădinița și școala primarăEB1/JI Sabugo și Vale de Lobos, am reușit să observăm și să înțelegem modul în care copiii cu nevoi speciale sunt incluși în clasele obișnuite și am discutat despre modalitățile de accesibilizare a conținuturilor pentru elevii cu dizabilități în vederea atingerii obiectivelor de învățare.
De asemenea, am participat la o prelegere susținută de Departamentul Educațional de Logopedie de la Universitatea de Științe ale Sănătății, Alcoitão (Escola Superior de Saude, Alcoitão), în care ne-au prezentat metodele lor de lucru pentru dezvoltarea abilităților de comunicare și limbaj, în contextul diferitelor dizabilități, precum și tehnologiile asistive de comunicare dezvoltate de Compania ANDITEC. Astfel am avut ocazia să testăm materialele prezentate, să facem schimb de bune practici, ceea ce a fost un moment foarte interesant pentru toți profesorii.
O altă zi a fost dedicată prezentărilor aplicațiilor specifice pentru dezvoltarea limbajului și a comunicării. Profesorii din școală, Maria João Salgueiro și Sandra Carvalho au prezentat aplicația portugheză pentru copii ”Português para Crianças”, respectiv, aplicația portugheză ”Fun Easy”. Aceștia au prezentat modul în care folosesc aplicațiile digitale în procesul de învățare și, de asemenea, metodele de lucru. Terapeutul ocupațional, Beatriz Corredoura, a realizat o prezentare a unui Plan individual de tranziție, oferind exemple despre modul în care abilitățile profesionale și abilitățile funcționale sunt dezvoltate la elevii cu nevoi speciale pentru a asigura incluziunea lor pe piața muncii și în comunitate. Profesorii din țările partenere au împărtășit, de asemenea, abordări educaționale privind strategiile și politicile de incluziune a elevilor cu dizabilități în comunitatea din care fac parte.
Activitatea transnatională de învățare/formare/predare s-a încheiat cu o vizită la Consiliul orașului Sintra, unde am fost întâmpinați de vicepreședintele Consiliului, dl Bruno Parreira, care în discursul său a felicitat toți profesorii și a întărit importanța proiectului pentru elevii cu nevoi speciale. Ulterior, la școală, a avut loc o întâlnire a coordonatorilor, pentru a discuta despre următoarea mobilitate, care va avea loc la Riga, Letonia, în luna noiembrie 2022. Ceremonia de final s-a încheiat cu un discurs emoționant a directorului școlii, a coordonatorului proiectului, Sandra Carvalho și cu oferirea de certificate de participare tuturor profesorilor.
În această mobilitatea s-au desfășurat și activități culturale în care ne-a fost prezentată istoria, tradițiile și cultura Portugaliei, respectiv a orașului Sintra.
DISCLAIMER:”Acest proiect este Co-finanțat de către Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+. Prezenta comunicare reprezintă doar punctul de vedere al autorului și Uniunea Europeană nu este responsabilă pentru conținutul ei.”
Manager de proiect: Director, prof. Ioana Naidin
Coordonator proiect: Prof.psihopedagog Andreea Dulca
Echipa de proiect:
Prof.psihopedagog Liana Mușuțan