România bugetelor mici, de supraviețuire, nu se poate bate cu granzii Europei. Încearcă, dar o limită există mereu.
E drept, limita e șubredă în fotbal, dar vorba aia românească celebră, au și ei tot două picioare, nu merge. Pentru că sunt picioare de câteva zeci sau sute de mii și picioare de multe milioane, iar aici se face diferența.
FCSB a eliminat-o pe PAOK, echipă cu buget de cinci ori mai mare, cel puțin, o mare surpriză și o mare realizare a fotbalului românesc. E un moment care trebuie aplaudat, indiferent că ne place sau nu echipa, conducătorul ei. Pentru că e un moment rar, în care România scoate capul în fotbal.
Calificarea lui FCSB aduce trei mari plusuri, de care fotbalul românesc are mare nevoie.
1. Emulație. FCSB a jucat cu un stadion plin ochi. Până la urmă, fotbalul e făcut pentru oameni, nu pentru jucători.
Când sunt rezultate sunt și spectatori la meciuri. Iată, FCSB este capabila să umple un stadion de peste 50 de mii de locuri, lucru pe care nu-l reușesc multe echipe din afara, din vest. E un mare plus, iar rezultatele aduc acest stimul al bucuriei, care se transformă în emulație. Hai, mă, că se poate este un îndemn real. Îl vedem și la națională, după calificarea la euro. Rezultatele au creat acest „zid galben”, care aduce cu el valul de încredere și pentru jucători. Nu sunt românii Messi, Mbappe sau Haaland, dar cu publicul în spate valoarea lor crește, măcar cu zece la sută. De exemplu, pentru primul meci din preliminariile pentru World Cup, cu Bosnia, s-au dat deja jumătate din bilete în câteva ore. La fel, vom avea un play-off mai încins ca niciodată și stadioane pline în lupta la titlu. Iar calificarea FCSB în optimile Europa League arată că se poate, toate echipele românești își vor dori să ajungă acolo, se vor lupta pentru meciurile mari europene. Niciodată, campionatul nu e suficient, nu poți juca doar pentru miza din țară, fără să te gândești cum să scoți capul afară.
2. Imagine. Pentru cluburi, jucători, pentru România. Ca să te faci cunoscut, trebuie să scoți capul în Europa, în lume. Calificările aduc plusul de care fotbalul românesc are mare nevoie.
În ultimii ani, doar CFR, FCSB și naționala au reușit să fie pe plus la acest capitol, poate cel mai important dintre toate, în fotbal. Fără imagine în afară, fotbalul românesc ar rămâne îngropat în sărăcia țării. Da, fotbalul arată și cât de dezvoltată e o țară. Faptul că se contruiesc stadioane în marile orașe ale României e un mare plus de imagine, dar aceste stadioane au nevoie de investiții și la nivelul echipelor. Un stadion fără echipă e un business eșuat din start. Nu ai ce face cu el, nu ai la ce să-l folosești. Străinii rămân impresionați când văd ce stadioane avem, nu știu cât de bine stăm la acest capitol. E important să le arătăm Europei, să creștem. În plus, un stadion nou altfel atrage oamenii, dar iar intervine acel factor obligatoriul: jocul spectacol așteaptă. Imaginea aduce, dar se creează cu…
3. Bani. FCSB tocmai a strâns vreo 20 de milioane de euro din Europa League, iar suma poate crește considerabil, dacă reușește s-o elimine pe Lyon.
Federația a încasat peste 10 milioane, pentru calificare la euro, bani care se întorc în fotbal, pentru că e o societate non-profit. Și de la FCSB, mare parte din bani se vor întoarce, pentru că echipa își va dori mai mult, își va dori Liga Campionilor. Fotbal fără bani sau cu bani puțini, nu se poate. România se va alinia, cumva, la piața UE, chiar și la prețul biletelor. Mersul e încet, dar sigur. O echipă din afară nu vinde bilete sub 30-40 de euro, vorbesc de cele din vest. Iar prețul ajunge de multe ori la câteva sute, dacă nu mii de euro, la locurile de lux. Acesta este următorul pas și în România. Deocamdată, fotbalul românesc e ținut în loc de puterea de cumpărare. Totuși, la un meci de calicareal României, un bilet pleacă de la 6-8 euro. Afară nu există așa ceva. FCSB a făcut un prim pas, cu Manchester United, unde a pus bilete de la 15 euro în sus. Un bilet la tribuna a doua, la cel mai înalt inel, a ajuns și la 50 de euro. Iar stadionul a fost plin ochi. Acesta este mersul, iar România îl va adopta, dar încet. Nu se poate peste noapte.
Cert este că fotbalul românesc nu poate merge pe drumul cel bun decât cu rezultate recunoscute pe plan european, chiar mondial. Fără ele, nicio țară nu izbăvește în acest joc, în care se învârt tot mai multe milioane, zi de zi.
Fotbalul are cele mai mari audiențe de pe planetă, cu mici excepții, să zicem India și SUA, două țări cu populații însemnate, unde alte sporturi sunt în top. Dar în rest, fotbalul este la înălțime, este un joc ușor de explicat, ușor de înțeles și evident, atrage. 5 miliarde de oameni s-au uitat la mondialul de fotbal din Qatar, mai mult de jumătate de pe planetă. Asta spune tot.
Emulația înseamnă imagine, iar imaginea înseamnă bani. Toate cele trei elemente se completează, iar fotbalul românesc are neapărată nevoie de ele, ca să evolueze. Dar este pe drumul cel bun.
E ca un nou-născut care face primii pași. Se va ridica și își va lua viteză, dacă va investi cu cap și dacă va atrage oamenii la stadion. Iar asta nu se poate face decât prin spectacol. De asta e important și să se dea liber la bere pe stadioane.
Lumea trebuie să vină la distracție, nu la teatru. Stadionul nu e sală de teatru, înseamnă emoție combinată cu gălăgie. Liniștea e pentru tenis și teatru.
Confidențialitatea datelor dvs. este importantă pentru noi
Cookie-urile necesare sunt esențiale pentru funcțiile de bază ale site-ului web, iar site-ul web nu va funcționa în modul dorit fără ele.Aceste cookie-uri nu stochează date de identificare personală.
Analitice
Mereu activ
Cookie-urile analitice sunt utilizate pentru a înțelege modul în care vizitatorii interacționează cu site-ul web. Aceste cookie-uri ajută la furnizarea de informații cu privire la valori, cum ar fi numărul de vizitatori, rata de respingere, sursa de trafic etc.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Funcţionalitate
Cookie-urile de funcționalitate ajută la realizarea anumitor funcționalități, cum ar fi partajarea conținutului site-ului web pe platformele de socializare, colectarea de feedback și alte caracteristici ale terților.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Publicitate
Cookie-urile publicitare sunt utilizate pentru a oferi vizitatorilor reclame personalizate pe baza paginilor pe care le-au vizitat anterior și pentru a analiza eficiența campaniei publicitare.