O analiză realizată de Financial Times, bazată pe datele furnizate de Barclays, evidențiază provocările cu care se vor confrunta producătorii auto europeni în încercarea de a lansa mai multe modele de mașini electrice anul viitor, după ce au fost depășiți de concurenții chinezi în 2023. În timp ce mai multe modele noi vor fi lansate încă din această toamnă, iar altele sunt programate pentru 2025, miza reală rămâne competiția pe segmentul de vehicule accesibile, capabile să concureze cu ofertele chineze, precum cele de la BYD și Xpeng, care au adus pe piața UE mașini electrice în jurul prețului de 20.000 de euro, potrivit BiziDay.
În ansamblu, se estimează că producătorii europeni vor lansa peste 50 de modele electrice noi în 2024 și 2025, în timp ce competitorii chinezi vor introduce probabil peste 60 de modele, deși doar aproximativ 20 sunt prevăzute pentru anul viitor.
FT subliniază și dificultățile financiare pe care le întâmpină giganții auto europeni. Volkswagen, Stellantis, BMW și Mercedes-Benz au revizuit în scădere estimările de profit pentru acest an, în timp ce Renault rămâne singurul mare producător european care nu a emis un astfel de avertisment. Problemele nu se limitează doar la piața europeană, deoarece aceleași companii se confruntă cu o creștere a stocurilor în SUA, un semn care sugerează o încetinire a vânzărilor și pe această piață.
Presiunea asupra industriei auto va crește semnificativ în 2025, odată cu implementarea noilor reguli de emisii ale Uniunii Europene. Acestea vor impune producătorilor să reducă emisiile pe vehicul, indiferent dacă vehiculul este electric sau pe combustie. Reducerea subvențiilor pentru mașinile electrice din acest an a dus la o creștere a mediei emisiilor pentru vehiculele cu motoare tradiționale, ridicând semne de întrebare cu privire la viitorul acestora pe piață.
Henning Cosman, analist la Barclays, avertizează că prețurile mai mici ale mașinilor electrice ar putea declanșa ceea ce el numește „o iarnă EV”. El explică: „Dacă folosiți un vehicul electric astăzi, este greu să nu vă întrebați dacă ați făcut o greșeală, deoarece știți că în curând va fi disponibil unul mai ieftin, cu o autonomie mai mare și tehnologii mai noi. Aceasta este o spirală descendentă”. Cosman preconizează că producătorii auto europeni vor fi sub o presiune considerabilă în 2025 să lanseze modele mai accesibile.
Potrivit Barclays, marja de profit pentru un vehicul electric este deja cu aproximativ 15% mai mică decât cea pentru un vehicul cu motor pe combustie.