Un sistem revoluţionar de transport pe calea ferată din Polonia, brânză fără lapte fermentată din Bulgaria, bani pentru fiecare kilometru parcurs cu bicicleta în Ungaria: start-up-urile est-europene nu duc lipsă de idei.
Un tren polonez de mare viteză care levitează peste liniile vechi, bere pentru cei care vor să se lase de fumat, mâncare homemade pentru căţei şi brânză fără lapte din Bulgaria sau EthiCoini maghiari convertibili în forinţi pentru fiecare kilometru de drum parcurs cu bicicleta. Est-europenii nu sunt lipsiţi de idei, iar cei mai întreprinzători dintre ei construiesc în jurul lor start-up-uri. Însă afacerile nu pot să crească fără bani, iar unele ţări sunt mai generoase cu finanţarea decât altele, conform ZF.
Europa de Est, cu cele mai sărace economii din Uniunea Europeană, este la multe capitole în urma Occidentului, inclusiv la companii. Însă start-up-urile oferă ţărilor din regiune oportunitatea de a depăşi unele din handicapuri şi chiar de a o lua în faţa economiilor mai mature.
O firmă poloneză, Nevomo, a devenit recent celebră în lumea ei cu anunţul că va construi cea mai mare linie ferată de testare din Europa pentru sisteme de propulsie pasive de tip maglev.
Trenurile meglev nu sunt ceva nou. Sunt trenuri care levitează pe o pernă electromagnetică, aşa cum un magnet poate respinge alt magnet. Pentru că nu există frecare la rulare, trenurile meglev pot atinge cu uşurinţă viteze mai mari decât cele cu roţi. Noutatea la Nevomo este că sistemele pe care firma vrea să le dezvolte (botezate magrail) permit folosirea infrastructurii feroviare existente pentru circulaţia trenurilor meglev şi atingerea de viteze de peste 500 km/h.
Linia de testare de 750 de metri va fi construită cu ajutorul colosului din industria chimică CIECH. Directorul tehnic al firmei se aşteaptă ca tehnologia să fie operaţională până în 2025. Nevomo, înfiinţată de studenţi în 2017, este deja la a treia rundă de finanţare prin crowdfunding şi a anunţat că a reuşit să strângă 1,2 milioane de euro pe platforma Seedrs.
Proiectul este cofinanţat de Programul de Dezvoltare Inteligentă al UE, care face parte din Fondul de dezvoltare regională.
Un alt start-up polonez, Ramp, creatorul unei platforme ce permite utilizatorilor să schimbe uşor şi în siguranţă bani tradiţionali cu monede virtuale sau alte cryptoactive de valoare, a reuşit să strângă săptămâna trecută 8,3 milioane de euro pentru a-şi extinde infrastructura de plăţi, potrivit EU-Startups.
Banii au venit de la mai multe fonduri de capital de risc (venture capital), printre care Seedcamp, de la angel investors şi executivi din sectorul fintech şi crypto.
Booste, tot un start-up financiar polonez, a strâns săptămâna trecută 12 milioane de euro de la investitori. Firma a inventat un sistem de finanţare flexibil pentru companii din comerţul electronic şi intenţionează să se extindă în Marea Britanie, Irlanda şi Olanda, scrie Silicon Republic.
În Ungaria s-a remarcat SEON, un start-up care oferă afacerilor soluţii de a lupta cu frauda online. În martie, firma a strâns în prima sa rundă de finanţare prin capital de risc 10 milioane de euro de la investitori internaţionali. Aceasta a fost cea mai mare astfel de rundă de strângere de bani din istoria ţării. SEON oferă soluţii de detectare a fraudelor prin care identifică clienţii reali prin analiza amprentelor lor digitale, identifică conturi false şi previne tranzacţiile fraudulente. Colosul energetic maghiar MVM are un proiect, MVM Edison, prin care ajută şi premiază start-up-uri care găsesc cele mai „creative şi inovative soluţii pentru viitor“.
Câştigătorul ediţiei de anul acesta este EthiCoin, o soluţie fintech sub forma unei aplicaţii de telefon care permite utilizatorilor să primească ethicoini de 50 de forinţi pentru fiecare kilometru parcurs pe bicicletă în loc de maşină. Sumele acumulate pot fi folosite pentru cumpărături în magazine sau pentru plata serviciilor unor companii partenere în proiecte de sustenabilitate. Locul doi l-a obţinut TourMix, o aplicaţie care vrea să revoluţioneze livrările la domiciliu implicând comunitatea printr-un sistem de tipul shared-delivery. Câştigătorii concursului folosesc banii oferiţi de MVM pentru a-şi transforma ideile în afaceri.
Un studiu al Finnish Venture Capital Association a găsit că investiţiile în start-up-urile maghiare sunt unele dintre cele mai mari din Europa de Est. Aceste investiţii sunt, spre exemplu, de patru ori mai mari decât cele din Polonia şi de 20 de ori mai mari decât cele din România ca pondere în PIB-ul ţării.
Investitorii nu ocolesc nici scena start-up-urilor din Bulgaria, cea mai săracă economie din UE. Un nou fond de investiţii local, Neo Gravity, a injectat recent câte 51.100 de euro în firmele Cheese the Queen şi Sofia Electric Brewing. Ambele au specific bulgăresc. Primul start-up produce „delicii“ din brânză fără lapte. Adică produse dintr-un amestec de plante care imită brânza, este fermentat şi probiotic, conţinând bacteria Lactobacillus Bulgaricus.
Sofia Electric Brewing este un producător de bere care oferă, printre altele, un sortiment numit „Mic dejun bulgăresc Imperial Stout 12%“, o bere cu cafea care ar trebui să înlocuiască în meniul bulgarilor fumători cafeaua de dimineaţă pentru a nu le mai da motiv să fumeze la prima oră din zi. Neo Gravity şi-a început operaţiunile cu un capital de 5 milioane de euro. Un alt fond, Vitosha Venture Partners, de 26 de milioane de euro, se concentrează pe primele stadii de dezvoltare a start-up-urilor. În programul de incubare finanţează, printre altele, o firmă care produce mâncare homemade pentru animalele de companie, un producător de drone pentru transportul persoanelor, un producător de specialităţi din carne cu combinaţii exotice de condimente şi o platformă de analiză şi estimări destinată jucătorilor de pe piaţa liberalizată a energiei, scopul ei fiind să-i ajute pe aceştia să aleagă cele mai profitabile portofolii.
Printre participanţii la programul de creştere accelerată se numără un furnizor de servicii financiare pentru exportatorii mici din ţările emergente care vor să ajungă cu produsele lor în Occident. Unul din cofondatorii Vitosha spune că Bulgaria ar putea produce şi ea în următorii 2-3 ani un unicorn ca UIPath, o companie de software românească ajunsă celebritate pe Wall Street.
(sursa: Mediafax)