Compania aeriană HiSky, care operează pe piața din România, a fost marcată de o serie de controverse și probleme legale care pun sub semnul întrebării viabilitatea sa pe termen lung.
Fondată de Iulian Scorpan, fost director al Air Moldova, compania are legături strânse cu Republica Moldova, unde Scorpan și alți foști oficiali ai Air Moldova se află sub anchetă pentru fraude și abuzuri de putere. Procurorii moldoveni i-au acuzat pe aceștia de deturnarea fondurilor și de cauzarea unui prejudiciu semnificativ în urma unor contracte de leasing aerian discutabile, ce au afectat grav statul moldovean.
Cu toate acestea, HiSky a reușit să își extindă operațiunile în România, obținând licențe de zbor în orașe ca Oradea, unde compania beneficiază de sprijin financiar din partea autorităților locale.
În ciuda acuzațiilor grave din Republica Moldova, HiSky a reușit să pătrundă pe piața din România, unde operează zboruri din orașe ca Oradea. Acest succes aparent ascunde însă o realitate financiară mult mai complicată. Deși compania beneficiază de sprijin din partea autorităților locale, inclusiv ajutoare de stat de 750.000 de euro, riscurile de insolvență sunt tot mai evidente.
Interesant este contextul în care HiSky a ajuns să opereze pe aeroportul din Oradea, unde Ilie Bolojan, fostul primar al orașului, a investit masiv pentru a dezvolta infrastructura aeroportuară. După ce propriul său proiect de înființare a unei companii aeriene a eșuat, Bolojan a ajuns să finanțeze o companie cu probleme financiare, doar pentru a asigura zboruri și pentru a menține viața aeroportului pe care a cheltuit o sumă considerabilă de bani.
Pe măsură ce HiSky continuă să opereze pe piața românească, succesul său pe termen lung rămâne incert, având în vedere legăturile juridice încurcate și dificultățile financiare evidente. Deși compania promite că nu va anula zborurile programate, întrebările privind transparența și stabilitatea financiară a acesteia sunt din ce în ce mai greu de ignorat.