Într-o serie de declarații făcute într-o înregistrare audio din 4 decembrie 2024, sociologul Mirel Palada a oferit o analiză detaliată asupra scenariilor politice din România, cu un accent deosebit pe candidatul la președinție, CG, și pe tendințele percepției publice.
Dominanța în sondaje
Potrivit sondajelor recente, Palada subliniază o diferență considerabilă între candidatul CG și contracandidatul său, în special cu o marjă de 63% la 37%, în favoarea lui CG. Acesta confirmă tendința observată în sondajele anterioare, în care CG s-a impus constant, având un avantaj de 60% la 40%. Sociologul argumentează că această creștere nu este întâmplătoare și este susținută de o consolidare constantă a imaginii lui CG ca „omul din afacerea politică” care se luptă cu toți ceilalți actori din sistem.
Palada consideră că, pe măsură ce CG își întărește prezența și se face mai vizibil în media, legitimitatea sa ca viitor președinte care vrea să reformeze instituțiile țării devine tot mai evidentă. „Cu cât este mai mult expus, cu atât mai mult publicul îl percepe ca fiind singurul care poate schimba cele două decenii de guvernare ale lui Băsescu și Iohannis, și chiar 35 de ani de guvernare a ‘sistemului’”, a spus Palada.
Percepția publicului și campania mediatică
Sociologul a discutat și despre impactul campaniilor media asupra percepției publice, subliniind că, deși CG a început cu o prezență masivă pe platforme de socializare precum TikTok, acum este prezent în mainstream-ul media prin canale tradiționale precum RTV și Realitatea TV. Palada menționează că acest lucru îl ajută pe CG să devină mai cunoscut publicului larg, mai ales în contextul în care tabăra pro-Lăsconi îl demonizează constant. Aceasta, în opinia sa, doar intensifică susținerea populară pentru CG.
Strategii politice și dinamica partidelor
Mirel Palada a discutat și despre modul în care diferitele partide politice, în special PSD, încearcă să influențeze alegătorii. El a explicat că în ciuda recomandărilor venite din partea liderului PSD, Marcel Ciolacu, de a susține candidatul Lăsconi, aceasta nu a avut un impact major, deoarece mulți dintre susținătorii PSD se simt tot mai apropiați de CG. „Degeaba încearcă PSD să-l convingă pe Georgescu să se alieze cu Lăsconi, pentru că majoritatea PSD-iștilor vor vota tot cu CG”, a spus Palada.
Legionarii și fricile publice
Un alt subiect abordat a fost teama publicului român față de anumite teme politice și istorice. Palada a comentat despre „spaima de legionari” alimentată de anumite grupuri politice, argumentând că acest concept este unul abstract și folosit pentru a manipula percepțiile publicului. În opinia sa, aceste frici sunt folosite ca un instrument de presiune politică pentru a crea o imagine negativă a adversarilor. Sociologul a comparat acest fenomen cu încercările de a invoca pericole externe precum Rusia și regimurile autoritare, sugerând că acestea nu sunt o adevărată preocupare pentru români, care sunt mult mai preocupați de problemele interne, cum ar fi inflația și creșterea prețurilor.
În final, Palada concluzionează că, deși există multiple forțe care încearcă să frâneze ascensiunea lui CG, dinamica actuală a politicii românești sugerează că publicul român este tot mai decis să susțină schimbarea promovată de acesta. Cu o majoritate clară în sondaje și o percepție din ce în ce mai favorabilă, CG pare să fie favorit în fața lui Lăsconi, în pofida eforturilor opoziției de a-l marginaliza.