Siegfried Mureșan, europarlamentar și vicepreședinte al grupului Partidului Popular European (PPE), a discutat la CLUJ LIVE despre provocările și oportunitățile Uniunii Europene în cadrul unui interviu amplu. Negociator șef pentru bugetul UE, Mureșan a subliniat importanța investițiilor în competitivitate și inovare, precum și nevoia unei mai mari implicări a autorităților locale în gestionarea fondurilor europene.
Uniunea Europeană, un continent în fața provocărilor globale
În ultimii 20 de ani, Uniunea Europeană a fost confruntată cu o succesiune de crize majore: criza economică și financiară (2004–2010), criza migrației (2015), pandemia de coronavirus și războiul din Ucraina. Siegfried Mureșan: explică:
„Niciuna dintre aceste crize nu a fost cauzată de Uniunea Europeană, dar toate ne-au afectat profund. Europa a dovedit că poate găsi soluții, dar de regulă s-a concentrat doar pe o singură temă majoră la un moment dat. Am discutat ani întregi despre pandemie, apoi despre Ucraina, iar înainte de acestea, Brexit-ul ne-a ținut blocați trei ani.”
Liderul european a atras atenția asupra faptului că Europa a neglijat competitivitatea timp de două decenii:
„Dacă analizăm indicatorii economici din 2004 și îi comparăm cu situația actuală, vedem că am rămas în urmă față de Statele Unite, China și alte regiuni. Prăbușirea nu a fost abruptă, dar consecvența lipsei de reforme ne-a costat.”
Raportul Draghi: Șansa unei Europe competitive
Referindu-se la raportul economic realizat de Mario Draghi, Mureșan l-a descris ca fiind un program ambițios și necesar:
„Raportul Draghi vorbește despre investiții, dar și despre reforme esențiale în domenii precum telecomunicațiile, digitalizarea și producția energetică. Este important să eliminăm barierele din piața unică europeană și să stimulăm investițiile private. Banii publici nu vor fi niciodată suficienți pentru a acoperi deficitul investițional de 800 de miliarde de euro.”
El subliniază diferențele de viziune între stânga și dreapta politică:
„Socialiștii cred că orice problemă poate fi rezolvată prin cheltuieli publice masive. Eu cred că soluția este să creăm un mediu favorabil investițiilor private, completat de resurse publice strategice.”
Problema infrastructurii în România
Un exemplu concret al decalajului de competitivitate este infrastructura deficitară din România. Vizitele recente ale lui Mureșan la fabricile Ford din Craiova și Dacia din Pitești au scos la iveală un adevăr dureros:
„Fără autostrăzi, costurile de transport sunt uriașe. Fără infrastructură, un șofer parcurge drumul Craiova-Nădlac în 8 ore. Cu autostradă, timpul se reduce la 4 ore, iar costurile pentru combustibil, uzura camioanelor și salariile șoferilor scad semnificativ. Acești bani ar putea fi reinvestiți în inovație și extindere.”
Birocrația, un obstacol pentru accesarea fondurilor europene
Europarlamentarul admite că birocrația excesivă este o problemă majoră:
„Mulți primari nu se plâng de lipsa fondurilor europene, ci de dificultatea accesării acestora. Simplificarea proceselor de accesare a fondurilor va fi o prioritate pentru mine în următorul an.”
Mureșan a explicat și de ce concurența fiscală între statele membre rămâne un subiect sensibil:
„Impozitarea este o competență națională, iar guvernele nu vor accepta ca aceste decizii să fie transferate la nivel european. Totuși, trebuie să ne coordonăm mai bine pentru a evita discrepanțele majore între state.”
Regionalizarea și descentralizarea, soluții pentru România
Întrebat despre lupta Comitetului European al Regiunilor pentru descentralizare, Mureșan a susținut ideea unei implicări mai mari a autorităților locale:
„Bugetul european nu trebuie să devină un instrument politic în mâna guvernelor. Fondurile trebuie să ajungă la toate regiunile, indiferent de culoarea politică a primarilor. De asemenea, România are nevoie de o reformă administrativă profundă. Cu 40 de județe mici și administrații ineficiente, regionalizarea devine o necesitate.”
Mureșan a subliniat că implicarea autorităților locale crește șansele ca proiectele finanțate să fie relevante pentru comunități:
„Deciziile privind proiectele mari, cum sunt autostrăzile, trebuie luate la nivel central, dar proiectele locale trebuie gestionate de autoritățile din teren, care cunosc cel mai bine nevoile oamenilor.”
Optimiști pentru viitorul Europei
Chiar dacă Uniunea Europeană a pierdut teren în fața altor regiuni ale lumii, Mureșan se declară optimist:
„Suntem 450 de milioane de oameni uniți. Avem puterea de a recupera decalajele dacă învățăm să gestionăm mai multe priorități simultan și să fructificăm potențialul pieței unice. Birocrația trebuie redusă, iar investițiile în competitivitate și inovare trebuie să devină priorități clare.”