Intrarea în vigoare a noilor tarife comerciale impuse de administrația Trump ar putea avea un impact semnificativ asupra portofelului consumatorilor americani. De la îmbrăcăminte la electronice, valul de taxe vamale riscă să genereze scumpiri semnificative, iar una dintre cele mai afectate categorii ar putea fi smartphone-urile, potrivit MediaFax.

iPhone-ul ar putea costa 3.500 de dolari

Un semnal de alarmă puternic a fost tras de Dan Ives, șeful global al cercetării tehnologice la Wedbush Securities, care a declarat pentru CNN că relocarea producției de iPhone-uri în SUA ar putea duce la un preț de vânzare de aproximativ 3.500 de dolari.

„Construiți acest lanț de aprovizionare în SUA, cu o fabrică în West Virginia și New Jersey. Vor fi iPhone-uri de 3.500 de dolari”, a spus Ives, referindu-se la complexitatea uriașă a infrastructurii de producție de înaltă tehnologie necesare pentru asamblarea unui smartphone Apple.

Potrivit analistului, ecosistemul extrem de sofisticat de producție din Asia – în special China și Taiwan – este imposibil de replicat rapid în SUA fără costuri uriașe.

Casa Albă promite milioane de locuri de muncă

Administrația Trump susține că impunerea tarifelor va duce la repatrierea producției și va genera milioane de locuri de muncă în industria prelucrătoare americană. Însă experții din industrie contrazic această viziune optimistă. Dan Ives a calificat promisiunile ca fiind „o poveste fictivă”, argumentând că trecerea bruscă la producția internă este nerealistă și costisitoare.

Apple, afectată grav pe bursă de noua politică economică

Efectele acestor măsuri nu s-au lăsat așteptate pe piața bursieră. De la învestirea lui Donald Trump pentru un nou mandat prezidențial, la finalul lunii ianuarie, acțiunile Apple au scăzut cu aproximativ 25%.

Investitorii se tem de efectele directe ale tarifelor asupra lanțului de aprovizionare al gigantului tehnologic, în contextul în care circa 90% din iPhone-uri sunt asamblate în China.

Un model economic în prag de schimbare radicală

Apple, ca multe alte companii americane din domeniul tehnologiei, s-a concentrat în ultimele decenii pe dezvoltarea de software și designul de produs, lăsând fabricarea și asamblarea pe seama partenerilor asiatici, unde costurile sunt mult mai reduse. Acest model a permis marje de profit uriașe și a transformat Apple în una dintre cele mai valoroase companii din lume.

Însă, odată cu noile politici comerciale, acest echilibru riscă să fie profund perturbat, cu consecințe directe asupra prețurilor și accesibilității produselor pentru consumatori.